Log på  -  Bliv medlem nu!
Dagens foto
Så er vi oppe af Grand Canyon igen!
Album: Royal Arch Route
Oprettet af camillabacher
Sponsor
Outlandia er en virksomhed hvor lysten til at opleve naturen i alt sin mangfoldighed er det fornemmeste mål. Det enkle liv, med fælles såvel som individuelle oplevelser i naturen, forbundet med stor miljøbevidsthed, er alle centrale værdier for Outlandia.

Outlandia v/Niels Overgaard Blok
OversigtJunglen (udstyr)KogegrejAmatørfejl
Printervenlig version
Amatørfejl
 Forfatter   Besked 
Ooonak  

Emne: Amatørfejl
Skrevet: 27. juli 2010 kl. 14:05 [#35063]
Energisk
Bopæl:Roskilde
Medlem:13. okt 05
Aktiv:09. sep 16:20
Havde investeret i nyt køkken til sommerens fjeldtur, Primus Eta Power MF.

Havde selvfølgelig afprøvet det hjemmefra, så der var styr på tingene. Både med gas og benzin. Af bar glemsomhed får jeg ikke skiftet dysen ud til benzin, som vi medbragte på turen.
Dette opdager jeg naturligvis hurtigt, da brænderen ikke fungerer optimalt. Store gule flammer med en helt forkert lyd, det tog hundrede år før end vandet kogte.
Intet problem, jeg havde selvfølgelig pakket reperationskit med i tasken. Dysen skulle bare lige skiftes, hvilket så var den eneste dims der stod hjemme på bordet, i stedet for at ligge i reperationskittet. Øv, hvor dumt! Så følger man sig virkelig som nybegynder.

Trods dette fik vi varmt mad uden yderligere problemer i tre uger, brændstoffet holdt forbløffende godt. Vi har (2 personer) brugt 1,1 dl i døgnet. Tid havde vi jo nok af, så man måtte bare vente på at vandet blev varmet op.

Har brugt en times tid på at skure det hele rent for et fantastisk tyk lag sort sod. Der har absolut ikke været tale om optimal forbrænding, men det kan heldigvis klares med tre dobbelt salmiak spiritus og sæbe, jf. debatten i en anden tråd.

En erfaring rigere, der helt sikkert gør at køkkenet kontrolleres en ekstra gang inden næste tur.

Vejen er målet...!
stenfiskeren  

Emne: Svar: Amatørfejl
Skrevet: 27. juli 2010 kl. 14:21 [#35066]
Energisk
Bopæl: Viborg
Medlem:31. mar 08
Aktiv:09. sep 19:42
Hej Ooonak

Jeg har selv en Primus Eta Power,MF som jeg har brugt de sidste 2 år med multifuel.
Jeg er imellemtiden faldet for Jetboil, og var derfor nysgerrig efter også at prøve med gas til Eta Poweren. Jeg forhørte mig i 2 butikker inden jeg fik det svar at som en rigtig multifuel, kan Eta Poweren køre på alt, også gas. 
Jeg har lige prøvet herhjemme, og umiddelbart brænder den fint med gas, vel og mærke uden at skifte dyse. Så umiddelbart handler det måske om noget andet, for jeg mener som sagt ikke at man skal skifte dysen når man skifter mellem benzin og gas.
Når den med benzin brænder med en gul flamme, så handler det om at man ikke har forvarmet, eller at man har skruet for højt op for tilførslen af brændstof.

Med venlig hilsen

Ole
Ooonak  

Skrevet: 28. juli 2010 kl. 10:31 [#35077]
Energisk
Det korrekt at hvis den ikke er forvarmet ordentligt eller man hælder benzin for hurtigt på bålet, så får man gule flammer.

Primus angiver at den dyse der hedder 32 er til gas og den der hedder 28 er til rensebenzin. Den til tykkere stads hedder 22.

Med trænning kan man godt få en pæn blå flamme med rensebenzin og dyse 32, men så kaster den ikke meget varme af sig.

Vejen er målet...!
stenfiskeren  

Skrevet: 29. juli 2010 kl. 16:51 [#35090]
Energisk
Bopæl: Viborg
Medlem:31. mar 08
Aktiv:09. sep 19:42
Hej Ooonak

Du har sqú ret. Det sjove er at jeg købte min Eta Power i Luffeland i marts 2008, til multifuel ( benzin ), men fik den leveret med mundstykke 32 til gas. Da jeg 2 år efter både i København og Århus spørger om et mundstykke til gas ( jeg troede jeg havde et til benzin ) så kan de ikke svare i den ene butik, men i den anden butik er svaret at som en sand multifuel kan den brænde på alt med samme dysse.
Nu kan jeg bedre forstå at jeg syntes at det har været svært at regulere brænderen med benzin.

Hilsen

Ole

Vedhæftet billede :: Kaffetid.JPG
 Beskrivelse:
Kaffepause ved Nammásj
 Filstørrelse:  37.82 KB
 Vist:  9 gange

Ooonak  

Skrevet: 29. juli 2010 kl. 17:33 [#35091]
Energisk
Lyder som en uvidende ekspedient.

Densitet, brændværdi og kogepunkt (der er en sammenhæng jf. den organiske kemi) af brændstoffet er afgørende for hvor stort hul der skal være i dysen tænker jeg. Så tror alle MF køkkener skal have forskellige dyser.

Vejen er målet...!
RasmusB  

Skrevet: 30. juli 2010 kl. 11:14 [#35099]
Ildsjæl
Bopæl:Aalborg
Medlem:01. jun 06
Aktiv:08. sep 20:56
Jeg har en Primus Multifuel MFS der både brænder benzin og gas med samme dyse. Petroleum, diesel osv er så en anden dyse.

Carry less - enjoy more

Sidst rettet af RasmusB den 30. juli 2010. Rettet 1 gang.
Abildgaard  

Skrevet: 30. juli 2010 kl. 12:12 [#35100]
Entusiast
Bopæl:Jostedalen og Chamonix/Les Contamines
Medlem:23. mar 06
Aktiv:02. sep 09:57
Ja jeg har en "Primus Himalayan mulitfuel" (tror der er oldefaren til Omnifuel/Multifuel). Den bruger også samme dyse til benz. og gazzzz. Mener at skulle skifte dyse hvis den skal brende dizzzzzel..., men det har jeg aldrig brugt (heller ikke flybenzin...).
Jeg kan ikke længre se hvad der står på dysen som sidder i, men mener at det er 32...

Densiteten afhænger jo af temperaturen, derfor forvarmer vi, og det vi bruger er jo benzin på gasform, efter forvarmning kommer der ikke flydende benz ud fa dysen mere.

Skrevet: 30. juli 2010 kl. 12:40 [#35101]
Entusiast
Bopæl:Jostedalen og Chamonix/Les Contamines
Medlem:23. mar 06
Aktiv:02. sep 09:57
Oka' kan så se nu, at der står 35 på dysen, og at min model ikke ligner de nye...

Forespørgsel besvaret på 1.208 sekunder