Nye indlæg i forum

• Ljunggren's Avatar
    • Vandring i Sverige
    • Velmotiverede børn kan meget mere end man tror, men man skal være parat til at stoppe mens legen er god :)
    • Milho's Avatar
    • Opdatering af profil
    • Der er ingen "felter der skal udfyldes" men... Man skal udfylde signaturen, før det hele virker. Vi arbejder på at løse problemet....
    • Urban packrafter's Avatar
    • Sovepose(r) til vinterbrug
    • Ja den er kommet og virker ret lækker. Jeg skal nok give en tilbagemelding når jeg har testet den. Muligvis Jeg får jeg mulighed...
    • Outdoor Rødovre's Avatar
    • Test af MSR Windboiler
    • Quote: Tak for en god anmeldelse af et tilsyneladende fedt produkt. Pottens fatning på brænderen virker som en klar forbedring i forhold til...

Se flere »

Outsite sponsorer

Opret gratis bruger

Opret gratis bruger på Outsite.org. Læs gratis artikler, gratis vandreture osv.

outdoor hjemmeside

Opret gratis bruger her...

Køb adgang til Outsite +

Gratis vandreture, store rabatter, masser af inspirerende artikler og bøger mm.

koeb-adgang-til-outdoor-klub

Vi har 165 gæster og ingen medlemmer online

Tilmeld nyhedsbrev

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Hiddensee rundt i havkajak, 17-20 maj 2012.

Forude for roturen fra Hiddensee til Møn tog jeg en tur over på den anden side til ”recon” og træningstur. Jeg nåede nøjagtig at blive helt klar med alt det rette grej, som skulle afprøves, dagen inden turen.

Torsdag den 17.5.2012

Afgang fra Stege kl 14.30. Første stop lige før Farø broen ved Restaurant og kiosk Farø. Det blæste uhyggeligt meget og jeg var bange for at køre over Farø broen. Jeg spændte kajakken efter og var overrasket over hvor meget jeg kunne spænde efter i den forreste strop, efter bare den lille køretur.  Det blæste 20 m/s og det ville det blive ved med til langt ude på natten. Når man nu skal køre med kajak på taget første gang, kan man lige så godt få det lært i nogle ordentlige vejrforhold. Jeg kom godt over broen og videre ned til Gedser, men rart syntes jeg ikke det var med det blæsevejr. Ankomst til Gedser havn i god tid, kl 16.00. Færgen sejler kl 17.00.

Det halve af sejlturen over, spejder jeg efter ”rovandet” mod øst. Midt i farvandet bliver jeg godt nok lidt hovsa over ”stor trafik alley”. Jeg ser 5 store containerskibe og færger noget så tæt på hinanden, sejlende på kryds og tværs af hinanden. De laver nogle gode bølger i vandet, som i forvejen er ret så livlig i blæsevejret.

På den tyske side blæser det ikke nær så meget og på den gode times køretur fra Rostock til Stralsund glemmer jeg helt at jeg kører med kajak på taget og nyder turen og landskabet over vej 105, med Laura Pausini i højtalerne.

Der er grill og fest både udenfor og indenfor ved Stralsund roklub, men 2 af medlemmerne tager sig tid til at vise mig til rette, samt en snak om min turplan Hiddensee rundt i kajak. De finder et super lamineret kort til mig til låns for turen. En kvindelig gæst hjælper mig senere med at få kajakken ned fra bilen.

Efter at have sat teltet op, tager jeg en lille aftentur ned til havnen i Stralsund, langs med vandet. Her er meget nydeligt og gamle Stralsund centrum er sikkert et besøg værd, men så langt går jeg ikke i aften. Sengetid kl 21.30.

Fredag den 18.5.12

Jeg har ikke sovet ret meget i nat. Frøs lidt, men gad ikke at gør noget ved det og var alt for spændt til at komme af sted. Afgang kl 8.10, efter morgenmad, bære kajakken ud af den ellenlange badebro, samt alt grej og få pakket kajakken, som har meget mere plads end jeg har bagage med. Vejret er skønt at ro ud i. Både strøm og vind er med mig.

Da jeg møder sejlrenden op til Barhöft, vælger jeg at holde i midten, som jeg fik fortalt i roklubben i går aftes. Der er en venstre og en midterste sejlrende op til gennemgangen mellem fastlandet og øen Hiddensee, så jeg prøver at ramme den midterste, men den har ikke afmærkning og jeg kommer vist for langt ud mod øst og sejler direkte ind i lavvandet. Der blev også sagt i klubben at holde øje med fuglene og ro udenom dem, nemt nok. Men han sagde ikke at man skal ro 3 km udenom fuglene. Jeg plasker rundt i lavvandet i en halv times tid for at komme helt ud i den østlige sejlrende mod Neuendorf. Det er hurtigt lært at du SKAL holde dig til sejlrenden, for bare 3 meter ved siden af er der kun 10 cm vand at ro på. Længere mod nord-øst SKAL man holde sig i sejlrenden, fordi området udenfor sejlrenden er ”Naturschutz” område. Der er forbud for alle fartøjer, samt kajakker til at gå i land eller at befinde sig i farvandet. Der gives en klækkelig bøde med kontant afregning på stedet, hvis man tages på fersk gerning.

Jeg styrer mod Neuendorf, for at besøge havnen og se stedet ved havnen hvor det er tilladt at bivakuere en nat, såfremt man spørger pænt. Officielt må man ikke overnatte på øen Hiddensee i friluftlivets forstand, eller i telt, da hele øen er et naturreservat. Undtagelsen på denne regel er den lille strand ved siden af Neuendorf havn på sydsiden af øen, samt næsten hele nordkystens dejlige hvide sandstrand fra det vestlige fyr (Schwarze fyr) helt op til Vitte, dog på denne kyststrækning undtagen indenfor Neuendorfs område. Som enkelt eller 3-4 personer, må man gerne overnatte en nat i bivybag eller med tarp. For større grupper kan man kontakte Surf und Segel Hiddensee i Vitte.

Dagens første etappe, Stralsund roklub til Neuendorf havn blev til 24 km på 3 ¾ times rotid. Efter et tiltrængt toiletbesøg og en meget ubehjælpelig lille snak med havnekiosk indehaveren, roede jeg ned til den lille sandstrand og spiste en spegepølsemad. Herefter fortsatte turen til Caravancamp Ostseeblick, hvor jeg havde tænkt mig at overnatte.

Nu måtte jeg for alvor holde mig til sejlrenden, som ikke var helt nemt at følge på vandet, så nemt som det ellers så ud på kortet. Første til højre og så anden til venstre. Dette var godt nok ” Boddens highway” af en sejlrende, route 69! Det må have været myldretid jeg lige ramte her. Utallige fisker motorbåde samt de øvrige miami vice racere, sejlbåde og indevands færgerne krydsede disse sejlrender i alle retninger, samt lille mig. Det var uvante forhold til alt hvad jeg har prøvet at ro i mine 4 år med kajak i både Danmark og Sverige. Det blæste godt op halvejs over mod Dranske med sidevind og sidebølger. Cirka 3 km før mål opdagede jeg at jeg roede ind til Dranske fra sydsiden, frem for nordsiden, som var planen, ups. Der fik jeg alligevel taget en sejlrende for langt nede. Ingen alarm. Fra sydkysten til nordkysten på land her, var der kun 500 meter, så mon ikke jeg kunne låne en kajakvogn et sted og rulle over til Camp Ostseeblick.

Jeg ankom på en lille strand ved kite og surf klubben Dranske. Rigtig fint sted og mange mennekser her. Men ingen kajakvogn. Jeg fik lov at lade kajakken ligge og gå over og snak med camp Ostseeblick. Han havde heller ingen kajakvogn og ville slet ikke have en teltovernatning. Han var et campercamp ONLY ! Desuden havde jeg ikke noget at gøre på Østersøen i kajak alene. Jeg skulle blive på Bodden. Vejret ville skifte og i morgen ville det blæse 7 m/s fra nordvest, alt for farligt til at færdes på Østersøen i kajak. Hmm, dårligt nyt. Han henviste mig til Sejlklubben ved siden af Surf og Kiteklubben for at overnatte og ro tilbage samme vej som jeg var kommet i morgen. Sejlklubben ville slet ikke have nogen overnatte, hverken med eller uden betaling. Tilbage til Surf og Kite klubben og høre ad om de havde en afsides lille bitte tetlplads for en nat. Jeg ville gerne betale for det. Jeg havde roet 42 km på 6½ time og det blæste meget godt med stik modvind og pæne bølger nu for at vende tilbage hvor jeg kom fra. Jeg kunne godt lægge mig på den kæmpe græsplane mellem surf og sejlklubben, men hvis der kom kontrolle ville jeg få en klækkelig bøde. Jeg blev henvist til et forladt militært område et stykke tilbage langs kysten, hvor der ingen adgang med biler var. Såfremt der kom nogen måtte jeg bare sige at noget var gået i stykker, som jeg var nødt til at reparere. Hmmm.

Jeg søsatte og styrede mod militæranlægget, men det var bare for uhyggeligt et sted og totalt forblæst. Lige foran muren ud foran anlægget fik jeg en kæmpe refleks bølge præsenteret, som overbeviste mig om at styre over mod modsatte kyst og søge læ. Der var pænt langt til Shaproder Bodden camping, som var den næste legale mulige overnatning på vej tilbage til Stralsund. Godt og vel i læ langs den modsatte kyst fik jeg øje på 2 mennesker ved en lille trappe i skranten. Jeg styrede direkte hen til dem, mens de stod og kiggede på mig. Fra vandet af spurgte jeg dem om der var en mulighed for overnatning i et lille telt for en nat oppe på skranten der. De kiggede på hinanden og var sig ikke sikker, men det kunne da vel godt være. Jeg gik i land og fortalte dem om min oplevelse med hensyn til overnatning i Dranske og at der var for langt til Schaprode på dette tidspunkt af dagen, samt at jeg lige nu og her havde mistet fornemmelsen af hvor jeg lige præcist var hende.

Det var et ungt par med deres 3 årige dreng på aftentur, helt over fra Fährhof af. De var totalt søde og forstående og ville ikke tage imod betaling for overnatning. Der var den perfekte lille plads, lige til et Hilleberg Akto oppe ved trappen med en lille bænk oven i købet, godt i læ. Hvor heldigt har man lige lov at være. Det var bare super. Jeg fulgtes en fin aftentur på en kilometer med dem hjem til at fylde op med fersk vand og takkede rigtig mange gange for deres store hjælp. Turen gik gennem en lille plet skov som gemte på et forfaldent gammelt gods, skudt i stykker i krigen.

Jeg havde den skønneste aften på denne side af vandet med fin solnedgang og blink fra Hiddensee fyr endda. I alt fik jeg roet godt 49 km i dag på 7 timer og 35 minutters rotid. Sengetid kl 21.30. Jeg sov rigtig godt denne nat.

Lørdag den 19.5.12.

Jeg vågnede lige før solopgang og ville i første omgang bare blive i posen. Øv modvind. Øv hele min Hiddensee rundt plan i vasken. Men der var meget stille. Jeg åbnede teltet og så ud over det samme stille vand som jeg gik i seng til. Vinden havde ikke skiftet retning og aftaget frem for tiltaget i forhold til i går aftes, så det ud til. Jeg nærmest sprang ud af posen og over til marken for lige præcist at se solen komme op og mærke vinden. Jeg fik lidt travlt med at lave morgenmad og pakke sammen, for der skulle bare roes nu, før vejret skiftede. Inden kl 6.00 var jeg på vandet.

Der jeg kom til sejlrende krydset valgte jeg at tage turen over Østersøen. Vinden kom fra sydøst og stod perfekt til at have læ langs nordkysten af Hiddensee. Så måtte jeg tage modvinden når den kom, den fik jeg også i går de sidste par timer. Sejlrenden rundt om Hiddensee løber laaaangt fra kysten. Lige der i mellemvandet var der lidt højvand, som længere derude af skiftede til meget brede bløde bølger. Jeg var mest nervøs for det her ”Naturschutz gebiet” og bøder end rovand og vejr at bekymre mig over, så jeg knoklede bare derude af men tog dog en del billeder af det uopnåelige fyr, som hele den her tur egentlig handlede om. Nu var jeg så tæt på og alligevel så langt fra det. Det var dejligt at komme tæt på kysten fra nordsiden og ligge der med Dornbusch fyr på venstre hånd og Møn på højre hånd. Jeg indstillede gps navigation til Klintholm havn og den viste 56,9 km til destination. WAW, det var bare specielt at ligge på vandet lige her.

Lige rundt om den nordlige ende af Hiddensee lå 2 sejlbåde i en nydelig lille bugt. Det perfekte afgangssted for vores rotur fra Hiddensee til Møn. Hvor er jeg bare glad for at se dette og have muligheden for at opleve hele denne kyst strækning. To tomandskajakker er ved at søsætte fra Vitte strand. Jeg skynder mig hen til dem. De skal til Stralsund, ad samme rute som jeg skal i dag og kan oplyse mig om at vejret holder som det er nu med vind fra sydøst, så der bliver modvind de sidste ca 16 km mod Stralsund. Fint nok.

Kl er ikke engang 9.00, jeg har roet 19 km og her bliver jeg modtaget af 3 morgenglade mænd i badekåbe på stranden, som skal have sig en morgendukkert i de 3 cm høje bølger. Men de overmander deres frygt og hopper i. Det får vi os en god fællesgriner over. Jeg skal have mig et toiletbesøg og en formiddags mad med en Cocio. Skønt er her, med kilometers hvid flot badestrand til begge sider og smilende mennesker på stranden. Der er 260 meter til nærmeste toilet. Jeg tager min pagaj og den lille drybag med værdigenstande med mig. Det er turen værd. Skønt, rent, gratis, luksus toiletbygning til et dejligt afslappet morgentoiletbesøg. På bademesterhuset er der kridtet 16 grader luft temperatur og 13 grader vand temperatur på tavlen. Da jeg er ved at pakke sammen til at søsætte kommer en venlig sjæl fra Surf og Segel Hiddensee til mig og siger det er OK at sove på stranden. Jeg er straks på vagt og beretter at jeg ikke har sovet på stranden. Det viser sig at de 4 roere fra de to 2-mands kajakker har sovet på stranden. Da var noget med en fejlinformation om at de kunne overnatte ved Surf og Segelklubben. Manden oplyser mig om at to til fire personer i kajak gerne må overnatte en nat på hele kyststrækningen mellem de 2 fyrtårne, fremfor at ro om natten, i bivybag eller med tarp, undtagen lige omkring Neuendorf. Såfremt man er en større gruppe, må man gerne kontakte Surf og Segelklubben. Vi havde en meget venlig og behagelig samtale.

Videre langs kysten mod Barhöft. I Neuendorf fik jeg at vide i går at man i sejlbåd gerne måtte ligge ud foran Svarte (?) fyr, Hiddensee sydligste fyr. Det er almen kendt. Der lå flere sejlbåde og et mylder af fiskerbåde på vandet foran fyret. Nærmest forenden af Hiddensee så jeg en tomandskajak tæt langs kysten, i naturschutzområdet i modsat retning.

Der er Naturschutz zone 1 og Naturschutz zone 2. Zone 1 er et naturbeskyttelses område forbud for enhver tiltrædelse, berøring eller forstyrende/ødelæggende tiltag til lands eller til vands. Zone 2 er et naturbeskyttelsesgrænsende område forbud at gå i land, men ok at ro langs med, men ikke i motoriseret fartøj. Heller ikke her må du forstyrre, ødelægge eller tage af fauna og flora i området.

Jeg holdt mig til sejlrenden herfra og over til Barhöft for en sikkerheds skyld. Vejret, såvel som vind og strøm har indtil videre været omskifteligt, med et par få regndråber, men den store forventning om en strid modvind udebliver. Vinden har højst været mellem 4 og 6, der hvor jeg har været udsat for den. Der er høj sol ved ankomst til Barhöft efter 36 km på små 6 rotimer fra startstedet i morges. Det er lige omkring middagstid.

Barhöft er en rigtig nydelig lille havn, hvor man straks kan se at folk nusser om stedet. Sikke en positiv overraskende dag det er i dag, hele vejen rundt. Der er et betalt toiletbesøg her. Og der er venlige mennesker med smil på, som gerne vil dele oplysninger og svare på mine mange spørgsmål.

Da den officielle tur rundt om Hiddensee fra Stralsund roklub er på 70 km, kunne det være et dejligt alternativ at starte og ende rundtturen her i Barhöft havn. Det bringer turen lige under de 50 km, som for de fleste vil være en passende weekend tur. Her i havnen er der betalt parkering til bilen og både en fin græsplane ved siden af havnen, samt en dejlig god og pæn stor strand hvor man gerne må overnatte i telt. Døgnparkering koster 3,50 euro. Teltning koster ligeledes 3,50 euro, med et tillæg pr person på 1,50 euro for toilet, brusebad, strøm. Her er en rigtig venlig havnemester på vagt. Der er en lille fisketerasse-restaurant og en hyggelig købmandsbutik, samt et stort luksushotel.

Efter en god lang middags og frokostpause her, venter sidste etappe tilbage til Stralsund roklub. Nu er det blevet varmt for alvor, med blå himmel og bagende sol. Jeg følger sejlrenden indtil starten af Stralsund fjord og tager den så direkte til endedestinationen. De sidste 3 km er ”lidt” tungt roet. Jeg ankommer ved roklubben omkring kl 16.30 og håber på at kunne låne en kajakvogn denne gang til at transportere kajakken hele vejen fra bro-enden op til bilen ved siden af klubhuset. Jeg har roet 50 km i dag på 8 timer og 20 minutters rotid.

Jeg får både en kajakvogn til låns og en hjælpende hånd af en venlig sjæl til at lægge kajakken op på kajakvognen. Super. Tilbage i klubben vasker jeg hele kajakken grundigt i fersk vand, samt skylder sprayskirt, rojakke og neophren sko. Igen er jeg heldig at finde en hjælpende hånd til at lægge kajakken op på bilen.

Efter at have spændt kajakken fast, ryddet al bagage ind i bilen, samt slået teltet op, er det tid til et dejligt bad. I klubben er der meget større fester i gang i dag end da jeg ankom i torsdags, både nedenunder udenfor og ovenpå indenfor. Til teltgæster er der en container ved siden af hovedbygningen med 2 toiletter, 2 håndvaske og 2 brusekabiner. Det koster 3 euro pr nat pr person at overnatte i telt, her ved klubben. Det er også muligt at overnatte i selve klubhuset for 10 euro pr nat. Jeg koger lidt vand i Jetboilen og sætter mig ved kajen, ud til vandet med min frysetørret middag, nasi goreng direkte fra posen, under de undrende blikke af samtlige forbi passerende. Jeg kryber i posen omkring kl 21.00 og sover ret så hurtigt, totalt uforstyrret af al den festlarm omkring mig.

Søndag den 20.5.12

Lige som i går var jeg oppe sammen med solen, men i dag havde jeg ikke travlt. Jeg drak en cocio til morgenmad nede ved vandet og pakkede sammen. Færgen fra Rostock sejlede kl 11.00, så jeg havde god tid til en detour omkring Darsser Ort. Et blik på kortet på min Garmin fik mig dog til at styre mod Sassnitz, Rügen´s bror her til Møns Klint. Det måtte jeg tage med, når nu jeg var her. Kl er kun halv 7, og der er helt stille på vejen. Nydelig køretur gennem et flot og afvekslende vand og landskab. Solen skinner fra blå himmel og det er vindstille. Andreas Bocelli giver søndagmorgen koncert i højtalerne. Mega solcelle marker kører jeg forbi i sort, samt mega senneps marker i den flotteste gule farve.

Jeg kører lige igennem Sassnitz og parkerer bilen ved den sydlige indgang til Jasmund Nationalpark. Kajakken er forsvarligt låst til bilen, så jeg går mig en spændende tur ned til stranden for at se noget tysk Kreideklint. På 3 kvarter får jeg gået en meget fin lille rundtur på 4 km, af den sydligste spids af Jasmund Nationalpark og Klint. Skønt og varmt og næsten lige som at være derhjemme. Dronningestolen ved Møns Klint (128 m) hedder Kongestolen her ved Rügens Klint (118 m), men det er i den nordlige ende af parken, så den får jeg ikke at se i dag.

Stadig i den gode tro at jeg er i god tid, stopper jeg ved MC Donalds på vej tilbage til Stralsund. Et toilet besøg skal der til for at klare resten af turen til færgen og en coffee shake kan jeg også lige klare, men det kunne de ikke. Til gengæld er der käsekuchen. Jeg kan altså ikke tage til Tyskland uden at få et stykke käsekuchen. Så jeg brugte mine sidste restmønter fra tidligere ture sydpå på en milkshake og et stykke käsekuchen. Jeg fik aldrig vekslet penge på turen. På færgen hernede var der ingen mulighed for at veksle til euro. Jeg kom aldrig på en camping plads hvor jeg kunne have hævet nogle. Så det eneste jeg havde med var en håndfuld rest mønter fra tidligere ture sydpå og de rakte lige præcist til 2 overnatninger ved roklubben til 6 euro i alt, et toiletbesøg i Barhöft til 50 eurocent og et Mc Donalds besøg her til lidt over 3 euro.

Godt og vel på vej igen med et stykke kage som dårlig kunne vente på færgen, skete der det, som jeg overhovedet ikke havde skænket en tanke på denne tur: ”STAU”. Bilkø på denne vej, hvor jeg ikke havde set nogle biler af betydning på vej op. Mens jeg var på Mc Donalds i 5 minutter eller 7, havde hele Rügens folk og gæster bestemt sig for at tage til Stralsund. I kø stod jeg her halvvejs til Stralsund og så minutterne forsvinde. Jeg bestemte mig for at tage vej 105 op til Rostock efter Stralsund, for motorvejen var nok totalt befærdet hvis også alle Stralsund gæster skulle hjem nu. Det gik fint, lige indtil 10 km før havne terminalen. Jeg drejede af på smutvejen, men ankom kl 11.05 til færgen, som var sejlet. Jeg måtte trøste mig med at jeg var den første på venteliste til kl 13.00 færgen, for jeg vidste at både kl 13.00 og kl 15.00 færgen var udsolgt, allerede da jeg bookede mine billetter for 3 uger siden. Tiden gik og jeg kom på kl 13.00 færgen, sammen med de næste 4 biler i vente køen. Og så mødte jeg atter min gode kollega Margit på færgen med hele familien, så vi lige kunne høre hvordan hinandens weekend derover havde været. Og den havde bare været kanon for os alle sammen.

Epilog

I alt fik jeg roet knap 100 km på disse 2 dage, men det var planlagt med en ekstra tur til Dranske.

Ruten kan ses her: Hiddensee rundt

Billeder fra turen kan ses her: https://picasaweb.google.com/116346704671369379419/HiddenseeRundt

Links vedrørende denne tur

Stralsund roklub: http://www.stralsunder-kanu-club.de/

De afholder Hiddensee marathon en gang årligt, såfremt nogle kunne fristes at forsvare Danmark eller blot tage turen på de 70 km ud i et, som ”warming up” til den kommende Møn marathon på 100 km, planlagt til afholdelse første gang i 2013