Nye indlæg i forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Se flere »

Brugernes sider

René Ljunggren har lavet en blog, hvor han øser ud af sine erfaringer, og tanker om friluftsliv.

outsite-stories

Se bloggen lige her...

Turkalender

Oktober 2014
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Hvem er online

Vi har 105 gæster og ingen medlemmer online

Tilmeld nyhedsbrev

Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Side:
  • 1
  • 2

TOPIC: Hvilken Trangia?

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #13

Er er slet ikke nogen, der - som jeg - har oplevet at der bare ikke er plads nok i de 2 gryder, når en familie på 4 skal have mad?

Jeg synes den store Trangia gryde på 4,5 liter er god at have med.

Mvh Ib, Outdoor Rødovre
The administrator has disabled public write access.

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #14

• DKW
  • DKW's Avatar
  • Ildsjæl
  • Thank you received: 61
ork jo. Det kniber ind i mellem med pladsen i én trangia. Til brug ved spejderne har vi altid haft én trangia/3 mand.

ALternativt passer en god gammeldags patruljegryde også udmærket ovenpå trangiaen. Den minder egentlig også meget om trangias store gryde.. Så er spritbrænderen bare ikke nok længere.

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #15

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
  • Thank you received: 5
Outdoor Rødovre wrote:
Er er slet ikke nogen, der - som jeg - har oplevet at der bare ikke er plads nok i de 2 gryder, når en familie på 4 skal have mad?

Et Trangia er et minimalistisk køkken, som er konstrurrer til h.h.v. 2 og 3 personer, og det kan godt komme til at knibe, hvis man vil lave en ret, hvor alt tilberedes samlet i en gryde.

Men så må man jo tænke kreativt, og tilrettelægge madlavningen, så retten bliver fordelt i de to gryder og evt. stegepanden. Grøntsager kan holde sig varme meget længe, hvis man beholder kogevandet i gryden, bruger en tallerken på som låg, og lægger en sovepose hen over.

Her skal vi ha' porer, bønner, kartofler, gullerødder og blomkål, med frisk dild på, plus en lille klat smør, dertil nogle lækre fiskefrikadeller, alt sammen baseret på friske råvarer, og tilberedt på et Trangia køkken. - www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/lejrliv/_aftensmad-122.html

MVH
NRE
The following user(s) said Thank You: DKW

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #16

• KP
  • KP's Avatar
  • Nyt medlem
  • Thank you received: 1
Hej igen

Mange tak for alle de gode svar, jeg har i hvert fald fået det at vide som jeg skulle bruge :)

Vi har besluttet os for at gå efter modellen med teflonbelægning i både panden og gryderne. Om det bliver med eller uden kedel afhænger af om kedlen fra vores nuværende sæt kan bruges. Men i øvrigt, hvis man bestiller på Amazon.co.uk så kan man få modellen med kedel til ca 500 kr som er den samme pris som modellen uden koster i DK (i den billigste netbutik - og her skal der endda lægges porto oveni, hos Amazon er den gratis) :) Men her er der tale om modellen med spritbrænder, og jeg vil kun vælge den løsning hvis det viser sig at spritbrænderen ikke følger med i gasmodellerne.
Jeg kigger nok forbi Friluftslageret eller Spejdersport her i Odense for at tjekke det.

Mht. den store gryde så tror jeg ikke at det er nødvendigt, i hvert fald så længe børnene er så små. Herhjemme bruger vi oftest to grydestørrelser til madlavning: en 1,5 L gryde til suppe, sauce, grøntsagstilbehør, osv., samt en 2,5 L gryde til pasta, kartofler, osv. Den er selvfølgelig større end Trangias 1,75 L gryde, men af erfaring ved vi at når vi f.eks. fylder den godt op med pasta så er der i hvert fald også rester til madpakken dagen efter :) Så jeg tror nok at vi kan klare os med standardgryderne, og kan forestille mig at vi køber den store gryde når børnene bliver store.

Og stort tak til Baldguy for dit tilbud om spritbrænder, jeg skal nok have det i tankerne hvis det bliver relevant ;)

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #17

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
KP wrote:
Om det bliver med eller uden kedel afhænger af om kedlen fra vores nuværende sæt kan bruges.

Din gamle kedel kan med sikkerhed bruges sammen med det nye sæt, Trangia har produceret den nøjagtig samme kedel i mere end 40 år.

MVH
NRE

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #18

• KP
  • KP's Avatar
  • Nyt medlem
NRE wrote:
Din gamle kedel kan med sikkerhed bruges sammen med det nye sæt, Trangia har produceret den nøjagtig samme kedel i mere end 40 år.

Det er nemlig ikke en Trangia kedel men fra et billigere sæt som jeg købte i en supermarked en gang. Men som jeg skrev i et tidligere indlæg ligner den Trangias kedler til forveksling både i størrelse og form. Har dog ikke målt den endnu.

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #19

• KP
  • KP's Avatar
  • Nyt medlem
SÅ har jeg fået købt en Trangia sæt :cheer:

Hos Friluftslageret havde de den model jeg ønskede på tilbud, og så havde de i dag, i anledning af deres fødselsdag, 25% rabat på ALT i butikken, inkl. nedsatte varer. Så jeg fik en 25 serie Trangia med teflonbelægning i både gryder og pande til 374,25. Jeg har i hvert fald ikke set det billigere. Gasbrænderen fik jeg for 281,25, så hele sættet kom til at koste 655,50. Det tror jeg er helt ok.
Jeg kunne desværre ikke bruge min gamle kedel. Størrelsen passede egentlig fint, men da den har en bund med let buede kanter sad den ikke særlig stabilt i Trangiaens holder. Så jeg ofrede yderligere 89,25 på en Trangia kedel. Købte også multi-discen (til lidt over 40 kr) nu hvor det hele var sat ned :)

Vil gerne sige tak til alle som har bidraget i tråden her. Det har i hvert fald hjulpet mig gevaldigt.
The following user(s) said Thank You: SebastianAndersen

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #20

Sådan! :cheer:
Så det bare ud og få gang i gassen og gryderne!

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #21

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
KP wrote:
Vil gerne sige tak til alle som har bidraget i tråden her. Det har i hvert fald hjulpet mig gevaldigt.

Jeg vil ønske dig tillykke med dit nye Trangia feltkøkken, jeg håber, at du i mange år fremover vil få glæde af det, på en masse gode ture.

Hvis der fulgte en spritbrænder med sættet, så kan du jo se om du kan finde en billig Triangel - www.trangia.se/2891.trangia_tillbehor.html - for så kan du kokkerere med to gryder på en gang, og det kan jo i mange tilfælde forkorte madlavningstiden.

Den lydløse spritbrænder kan også være smadder hyggelig, når du sammen med din hustru sidder en stjerneklar sommeraften foran teltet, og brygger en kop kaffe eller the.

Husk at du kun bør anvende en grydeske og paletkniv af træ eller kunststof, sammen med et teflon belagt grydesæt, jeg har set, at i Tiger-butikkerne kan du købe små grydeskeer og paletknive af træ, og dem kan du nemt forkorte skafterne på.

MVH
NRE

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #22

• KP
  • KP's Avatar
  • Nyt medlem
Jeg vil ønske dig tillykke med dit nye Trangia feltkøkken, jeg håber, at du i mange år fremover vil få glæde af det, på en masse gode ture.

Vi satser også på at dette er en investering som vi skal have glæde af mange år frem :)

Vi tester Trangiaen hjemme (når vejret bliver en smule bedre) så vi får en fornemmelse af hvad der fungerer inden vi tager på tur, men jeg tror umiddelbart ikke at vi kommer til at bruge to brændere på én gang. Dog vil jeg godt give ret i at spritbrænderen er meget hyggeligere, både fordi den er lydløs, men også fordi der er noget (jeg tillader mig at sige) romantisk over den lidt mere primitive brænder, som for mig også bringer mange gode minde frem fra tidligere Trangia-ture. Så jeg kan sagtens forestille mig at vi også kommer til at bruge spritbrænderen engang imellem, især til ture hvor vi ikke er så mange og kogetiden ikke er af så stor betydning.

Mht. kogegrej så overvejede jeg faktisk at købe et plastiksæt i Friluftslageret, men jeg undlod da jeg godt kunne lige din idé med billige selvtilpassede træredskaber. Og så synes jeg også at det er hyggeligere at lave med med en grydeske eller paletkniv af træ :)

Jeg har dog lige et (måske) sidste spørgsmål til dig. Da jeg kom kedlen ind i den lille gryde opdagede jeg at tuden godt kan røre ved grydevæggen. Er det noget som du oplever er et problem som man skal passe på med? Altså, jeg tænker på om den kunne ridse teflonbelægningen da tuden jo er forholdsvis skarp.

Hvilken Trangia? 1 year 7 months ago #23

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
KP wrote:
Jeg har dog lige et (måske) sidste spørgsmål til dig. Da jeg kom kedlen ind i den lille gryde opdagede jeg at tuden godt kan røre ved grydevæggen. Er det noget som du oplever er et problem som man skal passe på med? Altså, jeg tænker på om den kunne ridse teflonbelægningen da tuden jo er forholdsvis skarp.

Vores Trangia blev i sin tid leveret med nogle strimler bobleplast mellem hver del, og dem har vi ikke smidt væk, og de gør, at de forskellige dele ikke rasper mod hinanden, når grydesættet ligger i bunden af en cykeltaske.

Og så har jeg altid lagt en karklud oven på de tre holdere, som der sidder på vindskærmen, og som lukkes ind over kedlen, det gør, at kedlen ikke ligge løst, og karkluden har også forhindret, at de tre holdere kunne ridse stegepanden, men efter vi købte disken, så har den jo overtaget den funktion.

MVH
NRE
  • Side:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.235 seconds