Nye indlæg i forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Se flere »

Brugernes sider

René Ljunggren har lavet en blog, hvor han øser ud af sine erfaringer, og tanker om friluftsliv.

outsite-stories

Se bloggen lige her...

Turkalender

Oktober 2014
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Hvem er online

Vi har 511 gæster og 5 medlemmer online

Tilmeld nyhedsbrev

Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Shelter overnatning i fx nordsjælland

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #1

• Hammelstrup
  • Hammelstrup's Avatar
  • Ildsjæl
  • Thank you received: 21
Hej udendørsmennesker

Kan I anbefale nogle shelter pladser med mulighed for bål, i Nordsjælland, eller andet i omkreds af København? Meget gerne et sted hvor man kan tage til med bil, og tage en enkelt hyggeovernatning.

Hvor må jeg det, uden først at hente div. tilladelser fra klubber eller andet?

Tak på forhånd :)
The administrator has disabled public write access.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #2

• stokrenden
  • stokrenden's Avatar
  • Platin Eneboer
  • Thank you received: 167
Sjælland er en by i Rusland for mig, så jeg kan ikke komme med et konkret bud, men har du prøvet at søge på hjemmesiden udinaturen.dk ? Der er der en oversigt over alle sheltere i Danmark.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #3

• Hammelstrup
  • Hammelstrup's Avatar
  • Ildsjæl
Tak, stokrenden, den side vil jeg da lige kigge på.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #4

• Marlon
  • Marlon's Avatar
  • Platin Eneboer
  • Thank you received: 157
Der er før talt om shelter i gribskoven, der ligger en del shelter/teltpladser langs Isefjorden og Roskildefjorden også.

www.kattingevaerk.dk/filer/forsideteltpladser2011.pdf
The following user(s) said Thank You: Hammelstrup

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #5

• Hammelstrup
  • Hammelstrup's Avatar
  • Ildsjæl
udinaturen.dk er jo lige hvad jeg manglede. Superb! :)

Andet er selvfølgelig stadig velkommen, hvis man kender til en super hyggelig, og ensom plads, uden alt for mange mennesker der passere.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #6

• pstkk
  • pstkk's Avatar
  • Nyt medlem
  • Thank you received: 6
Der er mange fine sheltere i Nordsjælland.

De to små sheltere i Endrup Hegn øst for Esrum sø er et hyggeligt sted, hvor der ikke kommer mange folk forbi, og der er nemt at samle brænde.

Åsevang shelteret i Hareskoven syd for Furesøen er lidt mere traffikeret, men selve shelteret er stort og behageligt så længe det ikke har regnet, da jorden omkring bliver til en sø. Dog ikke så velegnet til bål da shelteret fyldes med røg, så brug hellere bålpladsen 25 meter mod nord.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #7

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
  • Thank you received: 5
Der er en shelter ved Bastrup Sø, der er parkeringsplads i nærheden ved den gamle tårnruin.
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/lejrliv/_shelter-05.html

Der er en shelter i Uggerløse skov, syd for Slangerupvej (rute 207), du kan parkere der hvor Engledsvej går ind i skoven, der er ca et par kilometers gåtur til shelteren.
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/lejrliv/_shelter-888.html

Der er to sheltere i den nye skov lige syd for Gulddyssevej ved Gundsømagle, du kan parkere ved Gulddyssegård, og så skal du gå ca. en halv kilometer sydpå ind i skoven.
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/lejrliv/_shelter-713.html

Der er to store sheltere i Nyvang skov, de hedder Yggdrasil og Nidhug, der skal du gå ca. 2 kilometer ind i skoven fra parkeringspladsen ved skovløberhuset.
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/lejrliv/_shelter_ydrasil-91.html
www.fnv.dk/naturparken/fnvplads15.php

Der er tre sheltere nede ved Tadre Mølle, der kan du også parkere lige i nærheden
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/lejrliv/_sheltere-728.html

Fælles for de fire første pladser er, at man godt kan høre støj i det fjerne fra vejene, du er jo i Hovedstadsområdet, men det er naturligvis meget mindre, når der kommer blade på træerne, de dæmper lyden.

MVH
NRE

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #8

• Hammelstrup
  • Hammelstrup's Avatar
  • Ildsjæl
Super - mange tak. Jeg var ude og kigge på et sted i går, et såkaldt "primitivt overnatningssted". Det var desværre omdannet til et fest sted, med tomme og udbrændte øldåser.. En rigtig skam, for det var ellers et fint sted. Men ikke ligefrem et sted hvor man gad tage hen og stille sit telt op - og slet ikke med tanken om at der måske snart kommer små bøjlebærende pre-teens til stedet for at hælde bajere ned..

- Så jeg leder videre, og vil helt sikkert undersøge de forslag i kommer med. Jeg takker :)

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #9

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
Det vil jo altid være sådan, at nogle få idioter kan ødelægge det for alle andre, hvis de vanrøgter en naturlejrplads, men det er dog mit indtryk, at problemet er størst ved de lejrpladser, som ligger meget tæt på byområder, her bruger de unge lejrpladserne til fester i sommermånederne.

Men jeg har ikke set antydningen af sådanne problemer ved de sheltere, som jeg har listet i mit forgående indlæg.

MVH
NRE
The following user(s) said Thank You: Hammelstrup

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #10

• Hammelstrup
  • Hammelstrup's Avatar
  • Ildsjæl
Det har du selvfølgelig ret i. Det er bare rigtig ærgerligt at se et sted sådan.

Du har linket til rigtig mange fine steder, som jeg har kigget lidt på. De ser meget lovende og hyggelige ud. Tak for dem. Det vil højst sandsynlig blive en af dem, næste gang vi vil ud og have lidt luft, og væk fra lejligheden.

Shelter overnatning i fx nordsjælland 1 year 7 months ago #11

• NRE
  • NRE's Avatar
  • Energisk
Vær opmærksom på, at Yggdrasil og Nidhug er nogle meget populære sheltere, de ligger også meget lækkert, så langt inde i skoven, at man næsten ikke kan ane noget støj i det fjerne, og med 30 sovepladser er der jo god plads til en meget stor gruppe, og derfor kan du godt risikere, at der kommer andre brugere, og en spejdertrup på 15-20 unge mennesker, kan godt være temmelig anstrengende.

Der er i øvrigt noget med, at man kan eller skal booke Yggdrasil og Nidhug på Naturstyrelsens hjemmeside.
booking.naturstyrelsen.dk/Home/Kort/?udinaturenID=2031&dialog=1
www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Beskrivelser/Hovedstaden/Nyvang/

Der er også en shelter ved Skuldelev Ås lidt syd for Skuldelev by, den ligger i et område som tidligere har været en grusgrav, men som helt er groet til og blevet natur igen, med små søer, som man frit kan fiske i. Den ligger også i gå-afstand fra Roskilde Fjord, ca. 2 km. Der kan parkeres i nærheden.
www.mediapix.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/lejrliv/_lejrplads-667.html

Du kan også låne bogen om "Overnatning i det Fri" på biblioteket, i den er der beskrivelser af over 1000 primitive lejrpladser, og alle de steder, hvor der er sheltere, med kort og rutebeskrivelser, så de er nemme at finde - www.teltpladser.dk

MVH
NRE
Last Edit: 1 year 7 months ago Af NRE.
Time to create page: 0.404 seconds